Sesi "warm-up" untuk menjadi penulis di Fixi Publisher! by shahroll

Wednesday, September 07, 2011 SHAHRUL HAIRY DOT COM 6 Comments



Salam semua,


Aku tahu hari ni aku gila. Gila menulis! Sebab baru petang tadi aku dah publish pasal MSS2011, sekarang mata aku still segar (sikit2 la mengantok!) Tambah dengan kopi Barli peket, langsung cergas!


Aku ada hantar Cerita Pendek (Cerpen) dekat Fixi. Tak tahu siapa Fixi? klik SINI. Aku suka dengan konsep yang diketengahkan oleh publisher Fixi ni sebab tak terlalu formal dengan konsep yang publisher lain dah buat. Cool!


Masa aku melayari Facebook, nampak Admin Fixi update tentang cerpen tu. Dia akan pilih 3 terbaik dan akan dapat buku terbaru dari Fixi iaitu NGERI. Aku nak buku tu, sesuai dengan citarasa aku yang suka dengan novel ala seram.
Aku mula fikir tajuk cerpen sejurus aku lihat status tu.


Biasanya bila aku nak buat 1 naskah penulisan, tajuk aku beri keutamaan. Bagi aku, tajuk tu yang akan jadi "pemandu" aku sebenarnya. Kira macam halatuju la. Silap-silap cerita "tah pape" pulak yang jadi.


Selalu aku tulis cerpen dalam 500 ke atas, tapi syarat Fixi cuma 300 dan kebawah. Mencabar sebenarnya buat cerpen 300 ke bawah ni sebab pengisian mesti padat dan jalan cerita juga mesti sampai kepada pembaca.


Kalau korang sudi, kat bawah ni aku quote sikit apa yang aku dah tulis sampai 1 pagi tadi (lebih kurang 3jam aku fikir, tulis,padam,tulis balik!)
Malam Khamis yang sunyi. Mak dan ayah Bella pergi ke sebuah kampung untuk mengubati kakaknya, Zella sakit tenat.  Dah 2 tahun Zella mengalami penyakit pelik. Makan banyak tapi susuk tubuh tetap kurus. Macam mayat.  Bapanya sudah lama bersara dari angkatan tentera tapi masih kuat untuk melakukan kerja-kerja kampung di Sungai Nibong. 
Bella menyendiri di bilik. Mahu keluar, tiada pula kawan-kawan untuk diajak. Bella tiada kawan lelaki, jauh sekali buah hati. Ibunnya melarang keras anak-anaknya untuk rapat dengan lelaki kerana calon menantu sudah ditetapkan dari kecil. Bella turutkan saja tetapi bukan Zella. Zella agak degil perangainya. Pernah sekali Zella memarahi Bella diatas kesalahan yang kecil. 
Bayangan itu sekali sekala menerpa dalam otak Bella. Kenangan tidak mengembirakan sesetengah manusia tapi tidak bagi diri si comel ini. Ya, aku boleh katakan Bella comel. Se comel Lisa Surihani. Dia tetap berdoa agar kakaknya cepat sembuh walaupun harapan untuk sembuh ternyata punah!
DOWNLOAD SELENGKAPNYA:

Enjoy!


6 comments:

Staff said...

Terbaik. Selamat Maju Jaya!

Adam:

Dah download ke? huhuhu~ thanks bagi support! =)

pembacasenyaptapiarinimokomen said...

cantekkkk. .itz a gud start bro, keep it up!

Pembaca Senyap:

Thanks ya, but kenapa letak sebagai Anon? hehe, btw, thanks again! =)

89898 said...

Masih boleh hantar ke fixi ?. Tibatiba teringin nak jadi penulis .

Afqh:
Salam, boleh email kepada Fixi untuk menerima penulis baru mereka =) tq

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...